Kreftforeningen: Krafttak mot kreft 2015

Utfordring: Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon løfter hvert år fram et viktig tema i kreftsaken. Kampanjens oppgave er å skape oppmerksomhet om saken - og bidra til at det norske folk tar vel i mot bøssebærerne.

Løsning: I 2015 var temaet personlig tilpasset kreftbehandling og fokus for kampanjen var mer tid. Kreftforeningen ønsket en emosjonelt sterk kampanje som formidlet at kreft er en sykdom vi alle blir berørt av – enten direkte eller indirekte. Men det er også en sykdom vi alle kan bidra til å bekjempe.

Resultat: Kampanjen satte innsamlingsrekord, med en økning på 17% fra året før. Kampanjen vant også Gullfisken for 2015 og tok gull i Gullblyantens kategori for samfunn 2015. 

Kreftforeningen: Krafttak mot kreft 2016

Flest mulig gode år

Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon «Krafttak mot kreft» startet opp i slutten av februar 2016. I den anledning har over 20.000 meldt seg som bøssebærere. For å berede grunnen for aksjonen har vi utviklet bl.a. en ny reklamefilm.

- Kreftforskning koster penger, og hvert enkelt bidrag er derfor av stor betydning for kampen mot kreft. Her kan vi alle være med å gjøre en forskjell – for oss selv og våre nærmeste. Vi vil gi de som i dag ikke kan bli friske av kreft, flest mulig gode år, sier generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel i en melding.

Det er i første rekke uhelbredelig kreft og de som lever med dette som er fokus for årets «Krafttak for Kreft».

- Når du har uhelbredelig kreft går du med et slags timeglass inni deg. Problemet er bare at ingen vet når sanden slutter å renne. Pengene vi samler inn under årets aksjon skal brukes til å fylle på sand slik at man får mer tid. At kreften holdes i sjakk. Det ultimate håpet er at man da lever lenge nok til at det forskes frem en ny kur, sier Anne Lise Ryel generalsekretær i Kreftforeningen.