Sørlandschips: Vaffelchips

Sørlandschips-gründer Leif Arne som filmstjerne

Utfordring: Sørlandschips skulle lansere en helt ny type chips, Vaffelchips, den største nyheten siden oppstarten. Vaffelchipsen er unik fordi den er kuttet både på kryss og tvers. Kunden ønsket å kommunisere nyvinningen og samtidig finne tilbake til sitt gamle, gode og litt «quirkye» univers.

Løsning: Vi lot Leif Arne, som grunnla fabrikken lansere chipsen, kraftig inspirert av en annen verdenskjent gründer: Steve Jobs.

Resultat: Chipsen har etablert seg fast i alle norske dagligvarebutikker, og selv om ikke Sørlandschips oppgir salgstall, er de tydelig på at dette har vært en suksess. Filmen ble vist på TV og Facebook hvor den ble sett av drøyt 1,4 millioner i målgruppen.

 

    

Sørlandschips: Poppa

Utfordring: Lansere en helt ny type chips – poppachips – på det norske markedet. Dette er en luftig og sprø chips som er poppa, ikke fritert. Derfor er har den 55 % mindre fett.

Løsning: En produktnær og fargerik film for å understreke nyhet, letthet og mindre fett. Medialt valgte bi å gå på med kampanjen etter at de store konkurrentene hadde «snakket fra seg» med film på TV og butikknære utendørsløsninger

Resultat: Salget økte med 35 % i kampanjeperioden, og er fortsatt å finne i alle landets dagligvarebutikker

Sørlandschips: Facebook

Sørlandschips: Facebook

Utfordring: Da vi overtok ansvaret for å drifte Facebook-siden til Sørlandschips hadde den ligget brakk i lang tid. På tross av dette, hadde den fortsatt nesten 110.000 følgere. Vi visste at når såpass store sider aktiveres etter en lang periode med inaktivitet, er det vanlig at 10-15% av følgerne faller fra. Målet var derfor å ikke miste følgere, samtidig som vi skulle begeistre nye chipselskere på en sjarmerende måte.
 
Løsning: Vi gjorde Leif Arne til SOME-ansvarlig og sendte ham på kurs i Oslo. Her fikk han lære om både nye og allerede godt etablerte Facebook-aktiviteter, og siden har han postet jevnt og trutt med stor iver.
 
Resultat: Resultatene så langt viser at vi fra dag en har økt antall følgere, med et jevnt og høyt engasjement på postene. I tillegg har Leif Arne svart alle som har henvendt seg via siden og antall klager er kraftig redusert.